Tekst og foto Haakon A. Grøttum

Vær Hilset Gentlemen, menn og gutter i alle aldre.

Året 2020 ble «annerledesåret», et ord som er relativt ferskt for meg, men hildrande du det navnet treffer. Det meste har vært annerledes.

Alt ble brått snudd på hodet og satt på vent for oss alle i mars. For oss som er glad i arrangementer, eventer, racing, konserter og annen moro som normalt skjer i flokk ble det hele litt amputert.

Det samme gjaldt dessverre for mange av våre planer her i GK / Redaksjonen. Vi hadde en mye spennende i kalenderen, men dessverre måtte både vi og noen av våre samarbeidspartnere utsette dette, av hensyn til vårt alles beste. Vår fremdrift har derfor dessverre ikke blitt like dynamisk som vi hadde ønsket og sett for oss, men planene har vi stadig, de kan ingen ta fra oss:). Så får vi satse på at 2021 kan bli litt enklere for oss alle.

Det nærmer seg et nytt år, og forhåpentligvis nye muligheter. GK har børstet støvet av noen gamle planer som har ligget og støvet ned en stund.

Som noen av dere har fått med dere, har vi i GK anskaffet to BMW-er som var gromme når de kom på markedet, bilene har dog vært igjennom en livssyklus med tjeneste i diverse sosiale lag.

De startet som premium biler og de første eierene var ofte velbeslåtte, som leger advokater og direktører, deretter gikk det litt nedover på den sosiale rangstigen, de ble biler for «gangstere» og folk med eksponeringsbehov, så ble de ungdomsbiler, før noen endte opp som banebiler, isbiler og annet krims krams.

Siden både Robert og jeg synes BMW`s 3 serie E46 var grom når den kom, var valget derfor enkelt når vi skulle finne prosjekt biler. Valget falt på en 2004 e46 coupe, hvor første eier var Direktør Frederichsen fra Oslo, og en 2000 modell 325 cab som startet sitt liv i Bergen.

 

«Lettpåvirklig alenepappa»

Som alene pappa til to gutter på 4 år var jeg relativt lettpåvirkelig når gutta lurte på om vi ikke kunne kjøpe en «ødelagt» bil uten tak. Noe vi selvfølgelig da gjorde.

Faktisk var det min sønn Sivert som veslevoksent med en pekefinger på haka sa «vi tarn» når selgeren spurte hva han syntes om den.

 

 Her er et bilde fra innkjøpsdagen

Robert endte altså opp med en direktør coupe, mens jeg med en litt mer pubertal cab.

Vår intensjon har jo fra startet vært å sette disse tilbake til original stand eller bedre, og på lista der kan vi vel trygt si at det har vært en viss utvikling siden BMW slapp den første av disse bilene for 20 år siden med fm radio og integrert cd/kasettspiller med eller uten cd veksler.

Selv skal jeg egentlig ikke klage, da tidligere eier av caben åpenbart har vært misfornøyd med det samme, så det sitter i hvert fall en nyere Dab radio/ spiller i den, men det er alt for mye «papp preg» over lyden i bilen, og vi kan vel bare konstatere at skal man ha «guttebil» hvor glede står i fokus, så kan mann ikke ha irritasjonsmomenter som ikke funker optimalt med på turen.

Det at det er en cab gjør det bare enda mer tydelig at dette er et sårbart punkt i helhetsopplevelsen av bilen. Det å cruise rundt på en solfylt sommerdag ( de 4 vi har i året:)) er en fryd, men det er litt irriterende når du blir sittende og høre etter for å høre anlegget i 100+. Det er mer bråk i en båt enn en cab, og Jeg har hatt vesentlig bedre lyd i mange av båtene jeg har hatt, så at høyttaler må gjøres noe med er ikke til å komme utenom.

Dog er jeg ikke villig til å sette bajonett saga i denne bilen for å skjære ut store hull i karosseriet, og støpe obskøne foringer for å få plass til noe som aldri var tenkt å sitte der. målet er altså som følger, I denne bilen vil jeg ha mye bedre lyd enn originalt, men jeg er ikke villig til å ødelegge doningen for å gjøre det. Rett og slett fordi i mitt naive hodet, håper og tror jeg at på sikt kan en «riktig» e46 faktisk bli en populær bil i de rette kretsene.

GSbildeler.no som har alt du ikke en gang visste fantes til din BMW, har en del plug and play sett til de fleste BMWer. Jeg kunne tenke meg noe som var litt unikt til denne bilen da jeg rett og slett begynner å bli litt glad i den. Det er mye glede igjen i den 20 år gamle bayeren, og litt staaas, med noe som er spesialtilpasset.

Nå er vi her nede i Østfold, (nei det heter ikke Viken, det kommer til å gå over!) relativt heldige. Vi har jo Svinesund og bilstereomekka rett borti gata. Ja, jeg vet grensa er stengt og nei, jeg tenkte ikke på tv-boden, ikke nå lenger…

Vi har jo vært innom de to driftige, dyktige karene hos Nautiluz creations på et besøk før ( Se egen sak), siden da har de fått nye flotte lokaler. Gutta holder nå til så langt syd i Norge at de nesten er nord i Sverige. De har tatt over lokalene etter amcar-butikken som lå ved gamle Svinesundsbroen.

Etter nok en trivelig liten prat med gutta ble det altså bestemt. Vogna skal til Nautiluz for en oppgradering og spesialtilpasning for god men skjult lyd. Michael og Markus er svært godt kjent av mange som har interesse for eller problemer med stereo. De to seg i mellom har såpass med erfaring at de sammen hadde dekket alderen til en av dem. Mange fra BMW miljøet kjenner disse gutte svært godt og det er derfor en fryd at nettopp de skal ta for seg vår lille cab.

Nå skal doningen graves frem fra «vognskjulet» og fraktes til Svinesund. Vi går i gang med den prosessen nå og holder dere oppdatert. Bilder og video kommer.

Enn så lenge stifte bekjentskap med Roberts E46 coupe på youtubekanalen vår, det ligger en episode ute hvor vi er en tur hos Jens Didrik og Ole Christian på dekksenteret Hassingen for å prate litt om dekk og felg og bytte ut de politisk ukorrekte felgene som satt på vogna når vi kjøpte den. Her får man et godt inntrykk av hvor mye riktig felger har å si for helhetsinntrykket av en bil.