Tekst: Haakon Alexander Grøttum.   Foto: F22photo av Izabela Losiwitch/ Vidar Siljeholm

Powerboats! tusenvis av hestekrefter og masse lekker design! 

Dette og en rekke fargesprakende og glade personligheter preger Arendal i helgen, og det er rutinerte Neptun powerboat club som står bak, sammen med sponsorer som Nor-tech, Mercury,  og mange mange fler.

Nok en gang er Arendal poker run vel gjennomført. Dette er ett powerboat gilde på det blide sørlandet. For mange er det blitt en milepæl man må få med seg, og særlig for Powerboat entusiastene her nede på Øst og sørlandet.


Det kan være en opplevelse å få med seg dette som tilskuer også, både under selve løpet og før og etter start inne ved bryggen i byen. Vi snakker flere tusen våryre hestekrefter som skal slippes fri på årets første felles beite! V8 lyd, og en og annen jet turbin er ikke uvanlig, og lyden av buldrende motorer og vinende kompressorer er hverdagskost blant denne gjengen. Design og farger er også relativt oppsiktsvekkende på mange av deltager båtene. Så det er noe både små og store kan kose seg med å bivåne.

Hva er et poker run?
Et poker run er et organisert arrangement der deltakerene må innom fem sjekkpunkter og plukke opp et spillekort på hvert sted. Målet er å ha best mulig fem korts poker hånd ved målgang. Derav «poker» og man gjør dette med likesinnede ved bruk av biler, motorsykler eller båter. Run kommer av at når det stiller en gjeng med glade likesinnede entusiaster med gromme doninger er det jo litt vanskelig å unngå at de skal bli enkelte små dyster mellom redskapene til de forskjellige besettningene.

Det overordnede målet er altså å ha en sosial sammenkomst og ha det gøy med likesinnede entusiaster. Man kan kalle det en litt mer spennende og annerledes form for orientering. Det premieres ofte for både beste korthånd, beste tema/ antrekk på mannskap osv…

Kriteriene for et pokerrun kan variere fra arrangør til arrangør, men som i arendal ligger det ofte et krav om båtens lengde og hastighet. Dette for at noen ikke skal bruke hele dagen mens andre er ferdige på en time, og for å hindre farkoster som ikke tåler litt røff sjø og høye hastigheter.

Arendal poker run ble først arrangert sommeren 2013, Det året var det et forferdelig regnevær som gjorde at det kun var fire båter påmeldt onsdagen før lørdagens kjørinng.

Dog ville værgudene se i nåde til sine disipler midt i bibelbeltet, Det klarnet derfor selvfølgelig opp, og det stilte hele 8 ja, ÅTTE båter med totalt ca femti pers som mannskap på det første eventet. Ferden gikk fra Arendal til Lillesand for å spise lunsj på den allerede da godt kjente Sjøbua, før det ble målgang i Arendal og middag på Madam Reiertsen. Noen fler kom til festen der, men vi kan trygt si det har vært en markant økning for både miljøet og pokerrunnet i Arendal.

Allerede året etter oppstart hadde ryktene begynt å gå og deltagerantallet hadde økt med 100% hva båter angår…. til et svimlende startfelt på 16 båter, og 90 deltagere. Videre har det gradvis vokst for hvert år og det toppet seg i 2019 med 50 båter og 380 deltagere.

Det er en økning som sier noe om at interessen for raske båter og sammenkomster med likesinnede har skutt fart i trenden.

2020 og 2021 er selvfølgelig satt litt tilbake grunnet dette evinnelige viruset som selv ikke raske power boats klarer å kjøre fra!

Men at det vil øke er det ingen tvil om. Arendal var også tidlig ute med å arrangere et slikt event, andre byer og regioner som arrangerer tilsvarende er Bergen, Florø, Haugesund og nå siste tilskudd på stammen Tønsberg som skal ha sitt første årlige arrangement i år.

De første årene var målsettingen å besøke byer annen hvert år øst og vest for Arendal, men etter hvert som intereessen og antall deltagere vokste, ble det vanskelig og finne steder med nok bryggekapasitet for å ta i mot deltager båtene. Og etterhvert ble det bestemt av gjengen bak arrangementet at det var gunstig å lage løyper som gikk i ommerådet Arendal, lillesand/risør. Dette for at ikke de som fikk tekniske problemer med båtene ikke skulle få problemer med å delta på den sosiale banketten etterpå. (Noe vi i redaksjonen syns er nobelt og bærer et preg av gentlemens racing. Red. anm)


Safety first!
Det forekommer ofte alkoholholdige leskedrikker på slike arrangementer hvor voksne gutter og jenter møtes for å leke litt og nyte livet, banketten kan være en opplevelse i seg selv…

Men sikkerheten står i høysetet. Noe som er et must når vi snakker så store annsamlinge og hestekrefter. I Arendal er det satt som kriterie at båtene skal være større enn 25 fot og i stand til å holde en marsjfart på 50 knop. Dvs 92,6 km/t noe som må kunne sies å være raskt på vannet.

Ha dog det i minnet at det er MINIMUMS hastighetskravet for å få være med, og det er de båtene som går vesentlig raskere. Norges raskeste båt så vidt oss i GK-redaksjonen bekjent er en Nor tech som har base utenfor os i bergen. Den har en makshastighet på ca 200 knop eller 370 Km/t!!!! Det er såpass raskt at du bør ikke bare ha lagt inn waypoint i gpsen før du drar men du bør faktisk ha en kartleser som forteller deg hvor du faktisk er hen eller snarere har vært! Å skrive tekstmeldinger mens du kjører er i hvertfall ikke noen god ide.

På grunn av disse høye hastighetene er arrangørene flinke til å sørge for at sjøveisregler blir overholdt og at skipper/ kaptein og kartlesere avventer akerdrammen til ankeret er kastet.

De har også god dialog med sjøreddningstjenesten og politiet. Sikkerheten er også ivaretatt gjennom egne arrangørbåter med både kommunikasjonsutsytr og førstehjelpsutstyr.

Årets løype gikk fra Arendal til Risør med lunsj på Krana og målgang på pollen i Arendal, hvor banketten og festen går ut i de små timer, og båtene kan beskues, trygt tjoret fast med alle sine villige hester satt på stallen.

Det er gøy at dette er et miljø som er på fremgang, vi har nemlig en hel del norske designer og båtbyggere som driver med produksjon av båter i verdensklasse.

Herunder både predator og Nor-tech, sistnevnte har vært basert i Usa i mange år men er startet av kompisene Trond og Nils fra nettopp gode gamle Norge.

Nor-tech er også et norsk produkt! selv om gutta nå er «based over there» borte i uniten


De gutta er et eventyr i seg selv og vi kommer tilbake til dem i egen sak snart, men de startet å bygge powerboats i en bakgård i Oslo, ikke langt fra Manglerud og Bryn, på et nedlagt teglsteins bruk. Nå er de ranket som nummer to av de viktigste og største powerboatprodusentene i verden. Båtene er håndbygget og koster fra 800.000….. DOLLAR!

 

Norske El diablo!


El diablo båtene ble også bygget på sørlandet i sin tid, og nå holder Predator Boats, som også selges i Usa under navnet Draken Powerbeats til i Arendal, det samme gjør Norges raskeste dame Marit Strømøy som holder til på Tromøya med sitt f2 Powerboat team, Strømøy racing. Så arendalittene har litt å være stolte av når det gjelder fart på vannet.

 

Norskbygde Predator fra Tromøy utenfor Arendal!


Norske Predator boats var representert med ikke mindre en 7 båter, en kliss ny predator 337 ss var også med med sin stolte nye eier og hans besetning. Mulig han har truffet jackpoten, båten var nemlig sponset av Leo Vegas. Et hett tips fra redaksjonen er også å sjekke ut predator 447 på YouTube eller hjemmesiden til predator, det er en fantastisk lekker sak som fikk russiske oligarker til å stoppe opp på bryggen i Cannes når motorene ble startet der under visning. Den båten hadde «bare 2700» hester og er en av Andree Bakkegårds stolte kreasjoner.

Bryggen i Arendal er altså litt preget i aften og vi håper at dere nyter bildene herfra.

Neste poker run er Tønsberg, hvor påmeldingen var sprengt to timer etter start. Her er det påmeldt båter for over 200 millioner.

Gk planlegger å stille til start der med en Cigarette som er under rehabilitering i disse dager.

Sjekk ut linker og galleri her!

https://arendal-pokerrun.no

https://www.pokerrun.no

https://www.tbg-pokerrun.no

https://www.nor-techboats.com/

https://www.predatorboats.com

https://www.mercurymarine.com/en/no/