I riktig Espen aske-(s)ladd stil skal Andreas Odden Lehne (26) fra Hole, konkurrere mot resten av verden, i Sim drifting! Tekst: Haakon A Grøttum, Foto: Camilla Smidsta Tofterå, ADPHOOTO, Tomas Holth, Emil leirud, Nor-tech, og Marco reklame

Med på laget har han fått Norsk eide og verdens ledende, Nor-tech Powerboats basert i Florida, USA, og Marco reklame, som er en av de virkelig store aktørene på foliering, skilt og reklameartikler i Norge.

Dette er stort, selvfølgelig for Andreas men også for E-sport og utviklingen i Esport generelt!

Simdrifting???! joda, ganske riktig det er snakk om simulator drifting dette er drifting som er så realistisk at profesjonelle førere fra serier som Formula D (driftingens svar på formel 1) og Mange nasjonale førere bruker dette som trening i off-season, og det med svært gode resultater.

E-sport er i ferd med å bli stort, og seriøst!
E sport er nå representert gjennom flere forbund, og finnes som linjer på skoler og toppidrettssenteret. Dette er noe  fremoverlente, innovative bedrifter og individer har fått øynene opp for.

Dette kan bli en måte å nå et helt nytt publikum på, og mange av dem. Foreløpig kan inngangsbilletten være gunstig i forhold til return of Invest per krone i tillegg.
Mange av oss tenker fortsatt kanskje at E sport, er dataspill for barn, ungdom og folk som nekter og bli voksne …..
Feil!!!! du som tror dette har sovnet over tastaturet ditt!

Andreas En kjent profil i norsk bilmiljø!

26 år Gamle Andreas Odden Lehne, er godt kjent i norsk bilmiljø. Han er godt likt, engasjert og har prøvd seg i stort sett alle roller som er på rundt og ved en racerbane.
Andreas begynte allerede i en alder av 14 år og henge ved railen på gatebil og bistå der som en del av crewet, han ble godt mottatt og ble fort en del av Gatebli familien.

Andreas har gått gradene fra flaggvakt, og funksjonær på gatebil, vært dommer i drifting konkurranser, til å selv kjøre drifting i Norge.
Han har vært «spotter» for Ørjan Nilsen, også i hans internasjonale konkurranser, samt for Mathias Nordengen, og Morten Lyngøy. Som «spotter» / utkikk for en drifting fører står man på sidelinjen og forteller føreren hvor og hvordan han skal kjøre over samband. Dette er en viktig jobb og en god spotter kan bety en stor forskjell for en fører i drifting

Ørjan Nilsen i sin oransje og sorte Toyota soarer i «twin drift» med Andreas Lehne i sin sorte og grønne Nissan 200 sx s-14. Her er hensikten at den fremre bilen skal ha så god racinglinje som mulig mens den bakre skal ligge så nærme bilen foran som mulig, helst uten å kræsje.

Fra drifting i virkeligheten til internasjonal satsing i esport!
Andreas startet så smått satsingen sin i fjor og meldte seg på i Virtual driftchampionship https://www.youtube.com/watch?v=DL3-hJinjIw&t=59s  En internasjonal konkurranse med et stort startfelt, hvor han endte opp som beste nordmann på en 16 plass.

Han var litt «underdog» som ukjent nordmann med utstyr som ikke var blant det beste, men pixel motorsport backet og hjalp ham gjennom sesongen så han kunne henge med.
I 2021 ble det forsiktig satsing, men han hadde allerede da med seg blant annet Pixel motorsport, Gatebil og Guttekompaniet som sponsorer og samarbeidspartnere.


SimDrifting

Slik så bilen ut da, en Toyota Gt 86, forøvrig samme bil som Fredric Aasbø, 2 ganger verdens- mester i Formula D. Fredric er et av Andreas sine store forbilder og er også blitt en god venn av ham.


Andreas i Pitlane på gatebil.

Undertegnde (redaktør Haakon A. Grøttum) har hatt gleden av å følge Andreas siden han startet og henge ved gjerdet på gatebil, jeg hadde ham også på lisenskurs når han skulle ta Driftinglisens i regi av Norges bilsportforbundet, og den norske drifting serien Powerdrift. Allerede den gang kom Andreas godt forberedt, bilen var bygget og han hadde laget en ganske omfattende brosjyre om seg selv og sin Nissan 200 sx i sponsor jakten. Noe som ikke er vanlig blant så unge nye førere.

Vi valgte å satse på Andreas fordi han er en engasjert, dyktig og sympatisk fyr, som virkelig brenner for lidenskapen sin… Motorsport. Andreas har også gjort en innsats for å sette mobbing på agendaen som et samfunnsproblem, og han har deltatt i blant annet God morgen Norge på TV2, hvor han snakket om dette. I tillegg har vi tro på at simracing kan bli stort og det er jo en kul greie for oss gutta i alle aldre

Andreas er ikke ukjent med store stjerner og personligheter, her står han i samtale med Vauhgn Gittin JR fra USA før han skulle ut på banen under et norgesbesøk.

«Brått kom det en telefon fra USA»
Gk har hatt gleden av å følge prosessen og dialogen mellom Andreas og hans nye sponsorer, noe som har vært utrolig morro å få være en del av.

Vi hadde en liten tekst om Andreas og sim drifting i gutte- kompaniets Facebook gruppe, og brått ble vi kontaktet av ingen ringere enn Henrik Margård, som har den beskjedne rollen som Chief Operations Officer for Nor-tech high performance boats.

Henrik er som mange andre kvalitetsbeviste gutter og menn medlem av Guttekompianets nettsamfunn, og han følger med litt på hva som skjer i verden, nå var han nyskjerrig!

Spørsmålet var enkelt «Haakon fortell, hva er dette? kan vi sponse dette?» Da ble til og med jeg litt satt ut og starstruck. Etter en hyggelig telefonsamtale med Henrik, tok jeg kontakt med Andreas. Denne samtalen skulle jeg gjerne ha filmet, den forløp omtrent sånn:

GK: Hei Andreas, det er Haakon, du jeg har fått en henvendelse fra noen som ønsker å bli sponsor for deg.
AL: Nei så utrolig kult! hvem da?
GK: Noen fra andre siden av dammen……, dammen som i USA!
AL: HÆ???!!! du tuller.
GK :Nei, hvor mye peiling har du på båt…..
AL: ikke så veldig mye, men båt er både gøy og tøft….
GK:  ….Ja og disse båtene er veldig tøffe, kanskje de tøffeste som er. hvilke merker kjenner du til som har relasjoner til Norge?
AL: … jo altså det er jo de gutta fra Nor-tech da…… men……. NEI!!!! Kødder du??????!!!!!!! så fantastisk kult, jeg tror deg ikke, du tuller med meg nå eller?…..
Gk: Nei jeg gjør ikke det Andreas, og Jan Erik Margård fra Marco reklame vil også være med! de er en av de virkelig store på bil og fasadedekor her hjemme!
Al: det vet jeg, vi har levert mange biler dit fra jobben, du tuller ikke med meg???!!

Vannvittig Glede!
La oss si at det var en greit giret up and coming ung fører jeg hadde hatt en samtale med, han reagerte med spontan glede, og et snev av vanntro, trolig er dette den morsomste telefonsamtalen jeg har hatt noen gang.  Nå tror jeg jeg vet hvordan de som ringer vinneren for norsk tipping har det, det er virkelig gøy når man får lov å være med å glede andre slik.

En mann med mange talenter
Det hører med til historien at Andreas er en ivrig grafisk designer på fritiden og at han faktisk har laget dekor for både firmabiler og racerbiler på oppdrag fra andre, og allerede kort tid etter samtalen med ham hadde han selv laget forslag til ny «livery»

inspirasjonen til denne skissen hentet han fra en av Nor-techs egne båter.


Bildene ble forevist Nor-tech og Marco reklame, og alle var enige om at dette skulle bli både gøy og spennende.

Hvorfor er dette så stort og hvem er Nor-tech Powerboats, og Marco reklame lurer du kanskje på?

For en ung utøver i starten av karrieren, i en relativt ukjent gren, er det klart at man blir både begeistret ydmyk, spent og takknemlig når store seriøse aktører strekker ut en hånd for et samarbeid. Dette betyr mye for både Andreas som utøver, men også for andre utøvere og den unge sporten som sådan. Både utøvere og sporten får en anerkjennelse som kan bety mye både for den enkelte utøvers utvikling, men også for sportens utvikling.

I Andreas sitt tilfelle fikk han plutselig drahjelp av to veldig seriøse og store aktører på hvert sitt felt, en drøm for en ung utøver.

;en hvem er så Nor-tech og Marko reklame?

Nor-tech Hi-performance boats, det grommeste på vannet!

Foto: www.JenkinsImaging.com

Nor-tech (https://www.nor-techboats.com/)  er den hellige gralen hva Powerboats angår. Dette er ikke båter! dette er flytende drømmer, raske drømmer! De er verdensledende, og det beste er at selskapet eies av nordmenn som fortsatt jobber aktivt med produksjonen av drømmebåter.

Dette er noe av det heftigste du får. Båtene er sagnomsuste, og håndbygde, alt bygges etter kundens preferanser og de er en fantastisk kombinasjon av design, konstruksjon, og kvalitet.

Eventyret startet da Trond Schou og Nils Johnsen ble kjent med hverandre i 1976. De hadde felles interesse for raske båter og biler ( sunne interesser! red. anm.)  på det gylne 80 tallet flyttet de til USA og tok med seg formene til 5000 Supervee. I 1990 begynte de å bygge super Vee 5000 en 50 fots high performance offshore båt i sine lokaler på Cape Coral i Florida. I 1991 solgte de sin første Nor-tech 5000 Supervee i Usa til Ted Dzus fra Dzus Fastener Co.

Den nederste av disse to er en Nor-tech Supervee 5000 fra 1991.

Videre har båtene og firmaet bare utviklet seg og vokst. Det er nesten bare fantasien som setter grenser, og muligens din egen økonomi når du bestiller din drøm fra de eventyrlige nordmennene på Cape Coral!

 Nor-tech 420 Monte Carlo.

i 2011 bygde de Lady Lisa en 80 fot lang superyacht roadster. 80 fot og 60mph pluss!! Dette er etter min mening kanskje verdens vakreste og mest imponerende Powerboat-yacht.

Den hadde en prislapp på 2.700.000 us dollar og for å forstå hvor gedigen denne er må du nesten bare se denne videoen. https://youtu.be/q_xhIq5OBmI.

En imponerende skute. Til tross for at denne videoen viser båtens eleganse og dominans i vannet må man også nesten se denne walkthrough videoene av båten for å forstå omfanget av hva denne virkelig er https://youtu.be/EpGgRancBVM. Minner om at denne båten nå er 10 år gammel, og gutta driver stadig å videreutvikler.

Marco Reklame, best på dekor og reklame.
https://marcoreklame.no

Minner denne dekoren om noe? da virker den! ja jeg tenkte også F1 og Marlboro når jeg så disse og Porschen med samme dekor! faktisk leste jeg dem som Marlboro!

45525 dekorerte biler, 532 dekorerte kontorer, 270 fasader!

Dette er bare noe av det teamet hos Marco reklame har i porteføljen i skrivende stund, vi skal selvfølgelig ikke presentere alle, men har gjort et lite utvalg.

Marco reklame ble grunnlagt i 2000, og de har lenge hatt rykte seg på å være en av de beste og mest velrenommerte på bildekor, skilt og fasadedekor i Oslo og ommerådene rundt, men de har kunder fra hele landet.

Daglig leder, Jan Erik Margård er som gutta i Nor-tech lidenskapelig opptatt av biler og båter, så han passer greit inn i Gk sitt felleskap. De har holdt det gående i over 20 år og man kan trygt si at denne gjengen har «doktorgrad» i design, dekor og folie for viderekommende.

Det er kunst og imponerende håndtverk i alle ledd hos Marco reklame, fra mottak av kunden til prosjektering design og ikke minst monteringen.

«Ikke gjør dette hjemme! La proffene gjøre det»

Jada alle kan sette på et lite klistremerke på en rett flate og få det noenlunde til, men undertegnede (Redaktør Haakon Grøttum) har en gang vært med på å prøve å foliere en Porsche…. Jeg er svak for Porsche, det er biler med sjarm personlighet og fantastiske linjer, det er biler med hofter noe som kan minne oss om en av de andre vakreste skapningene vår herre har tilgodesett oss, nemlig kvinnen. Men fy for s….

Porsche er riktignok design ikoner men de er et mareritt og foliere, det finnes bortimot ikke et eneste rett panel på disse bilene, alt er rundede former og buer. Jeg anbefaler ikke folk å prøve det selv, bruk heller fagfolk som Marco de kan dekor og de kan Porsche!

Når vi var ferdig med vår egeninsats på vår bil, så den ut som en ball pakket inn i aluminiumsfolie av en fireåring med kraftig ADHD, vi i redaksjonen anbefaler virkelig ikke å gjøre dette selv.

 

 

Variert portefølje

Marco reklame har mange store trofaste kunder, dette skyldes deres kreativitet og ferdigheter. De gjør alt fra fasader til «vanlige kassebiler», semitrailere og litt mer spesielle oppdrag, her er noen eksempler.

Da er det bevist, en I3 kan faktisk bli skikkelig tøff med litt folie!

Eller hva med en M town taxi, M town som I BMW M, ikke Motown.

Det er ingen grunn til at en «Arbeidshest» ikke skal være grom. Som de sier hos Marco, «bilen har du allerede, gjør noe ut av den, bruk den som din reklameplakat»

Når et kunstverk skal  dekoreres med kunst laget av en kunstner!

Mange kjenner jo navnet Magne Furuholmen, jepp det er Magne fra AHA norges desidert mest internasjonale popgruppe med hits som «take on me» det mange kanskje ikke vet er at Magne også er en driftig billedkunstner. Furuholmen har dekorert en Porsche som er en del av hans utstilling, og når denne skulle dekoreres med hans design fikk Marco reklame jobben med å produsere og foliere denne bilen.

Fra nå og til 22 desember 2021 har han en utstilling «Magne Furuholmen x Porschesenter asker og Bærum», på Porschesenter Asker og Bærum som er verdt å få med seg her er det flere verk inspirert av viktige epoker, sponsorer og gjenstander gjennom Porsche sine mange år med fartstid.

 

Her er Furuholmens Porsche etter dekorering hos Marco reklame, kan minne om Andy Warhols verk på en BMW m1 fra back in the days, men minst like tøff!

Røhne og Selmer skulle også finne på noe sprell under lanseringen av Ford sin storsatsing Mach- E, det ble nok en hyllest til kunsten, og Bilen endte selvfølgelig opp hos Marco Reklame. Dette er bare noen eksempler på alt det kule som kommer fra Marcos reklame, men det viser

Tilbake til Andreas som så langt i sin satsing har hatt med seg Pixelmotorsport, gatebil, Sparco og Guttekompaniet som sponsorer, med på laget får han nå to nye velrenommerte og tøffe sponsorer i Nor-tech og Marco reklame, som satser på den sympatiske unggutten fra Hønefoss/ Hole.

Vi heier på Andreas og Nor-tech, Marco reklame og resten av teamet, og håper å se ham på pallen i årets serier!